lördag 24 april 2010

"I said it's too late to apologize..."

"Why don't you like olives?!" blev jag frågad av en servitör på en restaurang på Skiathos i Grekland när jag beställde en grekisk sallad utan oliver i somras. Han hade precis tagit upp beställningen och börjat gå mot köket, men tre meter ifrån oss stannade han upp och vände sig om och frågade mig detta. Och tro inte att han gjorde det med någon klämkäck trevlig ton. Nej, nej! Föreställ er istället en vitskjortad grek som spände ögonen i mig och frågade detta med ett tonläge och en engelskabrytning i stil med Marlon Brandos tolkning av Vito Corleone i Gudfadern (bortsett från den lilla detaljen att Corleone givetvis var från Sicilien förstås). Servitörens uttalande "Why don't you like olives?" och Corleones "I'm going to make him an offer he can't refuse" kändes plötsligt rysligt synonymt med varandra. Självklart skämtade han med mig, men jag misstänker att det ändå fanns ett visst mått av en underliggande irritation över att jag som gäst i deras land undanbad mig att behöva äta oliver, som välkänt är en av deras exportstoltheter. Jag insåg då att det nog inte är så poppis att beställa en grekisk sallad utan oliver av en grek.

Fast om man inte gillar oliver, vad ska man göra då? Ett tillvägagångsätt skulle kunna vara att låta oliverna vara kvar i salladen, men helt enkelt strunta i att äta dem. Fast personligen tycker jag att det känns mer ohyfsat än att be om en sallad utan. Jag gillar inte att lämna mat på tallriken helt enkelt, plus att jag tycker att det känns som slöseri att beställa en sallad med oliver när jag redan på förhand vet att jag inte kommer att äta upp dem. Därför har jag fortsatt att beställa grekisk sallad utan oliver och gjorde även det igår när vi köpte hem mat ifrån Restaurang Oliven. När jag framförde min önskan om att få köpa en grekisk sallad utan oliver fick jag som svar: "Du menar att du ringer till en grekisk restaurang som heter Oliven och ber om att få en grekisk sallad UTAN oliver? Sådant tar vi extra betalt för!" Han lät inte lika irriterad som servitören i Grekland, utan visade tydligare att han faktiskt skojade. Dock anande jag återigen samma dolda budskap under fasaden, nämligen att man helt enkelt inte bör fråga en grek om att få en grekisk sallad utan oliver. Jag börjar misstänka att det liksom ses som lite ofint...

Inga kommentarer: